Luisteren naar de volwassen Daniëlle in het zonlicht 


Woord vooraf:
Luisteren vind ik soms nog steeds lastig.
Als je vroeger vaak hoorde: “Doe maar wat je zelf wilt”, dan leer je ook dat je eigen mening belangrijk is. Daar zit iets moois in. Tegelijkertijd heb ik ontdekt dat volwassen keuzes niet altijd betekenen dat ik mijn zin krijg. Soms betekenen ze juist dat ik even stilsta en kijk wat er echt nodig is.


Als kind wilde ik alles doen om dat snoep uit de winkel mee naar huis te krijgen. De volwassen Daniëlle weet inmiddels dat niet elke wens direct gevolgd hoeft te worden. Dat merk ik ook in het schrijven.


Soms wil ik iets delen omdat het mooi voelt. Soms omdat ik ergens enthousiast over ben. En soms omdat ik graag gezien of begrepen wil worden. Het verschil zie ik tegenwoordig steeds sneller. Niet alles hoeft gepubliceerd te worden om waardevol te zijn.

Sommige woorden mogen gewoon bestaan omdat ik ze geschreven heb. 


Waar het ook om gaat is dat ik met een nuance en liefde nooit elke keer Charming erbij moet halen of schrijven. Dat is blijkbaar dus ook nog chasing. Want soms mag iets waardevol zijn zonder dat ik het steeds benoem of uitleg.



Ik luister naar de volwassen Daniëlle, moet ik dit schrijven? Moet ik dit overslaan? Want ik wil eigenlijk geen oordeel meer over mijzelf vellen. Maar toch heeft het einde van 2023 mij zoveel gedaan. Ik wil het altijd het allerliefste overslaan. Maar het heeft mij ook veel dingen geleerd anders was ik niet zoals de volwassen Daniëlle nu gecreëerd. Dan was ik nooit zover gekomen door alles wat ik onderweg ben tegengekomen. Ik luister, ik vat samen heb ik het goed zo? Ja, is wat de ander dan kan beamen. Er is zoveel wat ik wil doen, zoveel in een korte tijd maar ik doe al genoeg. I’m getting there zeg ik gedijd. Ik wil een leuk leven, ik wil financiële vrijheid maar vrouw, er is overal tijd. De afgelopen dagen zet mij weer vertraagd verder, door het warme weer maar ook doordat ik verder leer. Niemand is te oud om te leren, niemand is te oud om nog wat moois van je leven te creëren. Ik wil eigenlijk altijd het leven vieren maar vooral om mijzelf te plezieren. Ik merk dat ik zoveel met mensen in mijn leven bezig was, dat ik tegen teveel werk zeg: ik pas. Want geld is nooit het allerbelangrijkste, het is altijd consistent aanwezig maar soms ben ik daar nog wel eens teveel mee bezig. 10 locaties voor 11 taken in totaal 300 euro op 1 dag is veel maar daarna wil ik het ook niet meer najagen want waar is de rust dan?  Dat ga ik mijzelf dan weer afvragen. Een combinatie tussen die twee zou voldoende moeten zijn. Ik hoef geen universitair diploma want zoals ik het nu heb, is het ook al fijn. Ik groei en ik bloei overal in want dat is mijn eigen leven en mijn eigen zin.